Sawubona, mijn eerste dagen...

Sawubona,

Zondagavond begon na toch wel het aftellen eindelijk mijn avontuur.
Rond 18.00 uur kwam ik aan op Schiphol. Na een toch wel pittig afscheid met uiteraard de nodige tranen ging het nu dan toch echt gebeuren!

Gelukkig had ik een reismaatje met wie ik samen de geweldig lange reis kon afleggen.
Het begon natuurlijk allemaal al met de nodige vele kilo’s in mijn koffer, 27 kilo ditmaal haha. En nee dit keer niet een overschot aan kleding maar aan spulletjes voor de kids. Denk hierbij aan bellenblaas, nagellak, haarfrutsels, speelauto’s, verkleedspulletjes en nog veeeel meer.
Echter woog dit alles zo enorm zwaar en moest en zou ik natuurlijk alles meenemen dat voordat ik langs de douane moest nog het één en ander moest oversluizen naar de koffer van mijn reismaatje die maar 15 kilo bij haar had, haha.

Om 20.30 uur vertrok mijn eerste vlucht naar Parijs. Hier zat ik gezellig tussen een oude meneer en mevrouw in (erg knus moet ik zeggen). Vooral toen ik weer lekker begon te janken en hier een beetje in bleef hangen, haha.
Bij afscheid had ik van Mama nog een cadeautje gekregen die ik pas in het vliegtuig mocht openmaken.
We waren nog niet opgestegen en nieuwsgierige Bel moest en zou natuurlijk dat cadeautje zo snel mogelijk openmaken. Nou dat heb ik geweten haha.
Een enorm lief fotoboekje met allemaal foto’s van vrienden en vriendinnetjes, en ja ik als dramaqueen bleef gelijk in mijn tranendal hangen. Met vier zakdoekjes in mijn hand keken meneer en mevrouw naast mij wat vreemd naar mij maar dat had ik lekker scheit aan want ik had tenslotte een mooi boekje gehad en zij lekker niet, haha.
Eigenlijk heb ik gewoon heel de vlucht naar Parijs zitten huilen haha, maar Hee de tijd ging wel lekker snel want voordat ik het doorhad werd de landing al ingezet.

Met de opgedroogde tranen op mijn wangen konden we op het vliegveld van Parijs gelijk doorlopen naar de volgende gate waarna wij rond 23.30 uur het volgende vliegtuig in konden, top geregeld!
En wat een vliegtuig was dit, WOOOOW een dubbeldekker. Ik keek mijn ogen uit, zoveel stoelen, zoveel mede reizigers, zoveel personeel, een bar, echt gewoon Amazing!
Maar omdat ik toch best wel moe was, zaterdagnacht nog de nodige dansjes met Died had gemaakt en de spanning nu toch eindelijk even plaatsmaakte voor moeheid ben ik na het opstijgen met mijn oordoppen, dekentje, kussen en uiteraard sjaal over mijn hoofd gaan pitten.
Rond 02.00 uur werd ik wakker van een onwijs vies sterk ruikende geur. Mmmm er werd een lekkere maaltijd geserveerd. Omdat ik bij de geur bijna al over mijn nek ging heb ik deze vriendelijk afgeslagen.
Ik ben weer gaan slapen en ik moet zeggen met de nodige momenten van turbulentie, kramp in mijn tenen, snurkende medereizigers en een huilende baby heb ik redelijk goed kunnen slapen. Rond 09.00 uur kregen we nog een heerlijk ontbijt met een bakje appelmoes, zure yogurt, een lekker droog broodje met boter en een warm bakje met ei, worst en oranje saus (het leek wel spaghettisaus haha). Een heerlijke gevarieerd ontbijt laten we het daarop houden, haha. Bij landing was het ontbijt bij het kind die voor ons zat blijkbaar niet goed gevallen want dit kwam er in drie stoten uit. De geur die zich toen verspreidde zal ik niet omschrijven (ik ging bijna mee) maar met twee vingers op mijn neus landen we om 11.00 uur op Johannesburg.

Op Johannesburg moesten we onze koffers ophalen en inchecken voor onze laatste vlucht naar Durban.
Bij de Douane werd er een heel interview met mij afgelegd. Zo werd er gevraagd wie ik was, waar ik vandaan kwam en wat voor werk ik in Nederland doe. En de belangrijkste vraag wat ik in Zuid Afrika wel niet kwam doen. Met een big smile vertelde ik dat ik vakantie kwam vieren (dit moeten we zeggen, waarom ik weet het mijn God niet meer, haha). Ik heb het interview goed afgelegd want ik mocht doorlopen en hij wenste mij een prettige vakantie J.

Om 14.00 uur het vliegtuig van South Africa Airways ingestapt naar Durban. In dit vliegtuig waren wij als Blanke Nederlanders toch echt wel in de minderheid haha. Ook deze vlucht is prettig verlopen en om 15.00 uur landen wij op de eindbestemming in Durban.

Op Durban airport aangekomen waren onze koffers er vrij snel en toen we in de aankomsthal aankwamen stond Wilma (vrijwilliger coördinator van Be More) ons op te wachten. Ook de twee andere Nederlandse vrijwilligers die eerder waren aangekomen waren al op het vliegveld.
Op het vliegveld nog even Afrikaans beltegoed en data gekocht waarna wij met meneer de taxichauffeur naar het backpackershostel in Durban werden gebracht.

In de taxi op weg naar Durban keek ik mijn ogen natuurlijk al uit. Ten eerste rijden ze in Zuid Afrika aan de linkerkant van de weg (dit wist ik niet). Maar hoe ze rijden haha van links naar rechts, van rechts naar links. Aan de zijkant van de snelweg waar men 120 km per uur rijdt lopen mensen, achterop auto’s zitten mensen met soms wel 10 man op elkaar gepropt in een laadbak, dit kan gewoon allemaal hier haha en is de normaalste zaak van de wereld.
Na ongeveer een half uur rijden en vele eerste indrukken kwamen we aan in het hostel.

In het hostel kregen we een relaxte kamer met z’n vieren waar we even bij konden komen. Even heerlijk douchen (je voelt je toch altijd zo vies na een reis), lekker normaal kunnen poepen (want in een vliegtuig en op het vliegveld is dit natuurlijk niks, haha) en even een lekker biertje kunnen drinken J.
S’ avonds lekker gegeten en nog even wat gedronken en gerelaxt met de andere meiden.
We zijn op tijd gaan slapen want waren toch wel erg moe. Het bed was zo hard als het maar zijn kan maar dat kon de pret niet drukken want alles beter als opgevouwen in het vliegtuig moeten slapen.

De volgende ochtend lekker ontbeten en rond 10 uur kwam Wilma langs om ons het e.e.a. te vertellen over de projecten en ons avontuur. We hebben veel duidelijke informatie gekregen over wat ons te wachten staat de aankomende weken.

Rond 12 uur kwamen Linda (eigenaar van The Farm), Carlijn (Vrijwilliger The Farm), Jolanda (Vrijwilliger The Farm) en David (kindje van The Farm) mij ophalen. Na mijn koffer en tas in de auto te hebben gedropt en afscheid te hebben genomen van de andere drie meiden zijn wij eerst naar het winkelcentrum gereden.
Omdat The Farm een uur rijden van de stad ligt wordt er elke dinsdag boodschappen voor een week gedaan. Na ongeveer 2 uur rondgelopen te hebben in een onwijs grote supermarket (waar ze ook echt van alles verkopen, van peanut butter tot tandpasta tot onderbroeken) kwamen we rond ongeveer 4 uur aan op The Farm.
En wat een eerste indrukken ‘Woow’.

Don en Linda (eigenaren van The Farm) zijn in 1994 begonnen met een houtbedrijf hier in Zuid Afrika. De werknemers waren besmet met HIV/Aids en zijn na enige tijd overleden. De kinderen van deze werknemers bleven achter en Don en Linda hebben toen besloten de zorg van de kinderen op zich te nemen.
Vanaf dat moment is The Farm ontstaan en uitgegroeid tot een weeshuis met op dit moment 65 kinderen.

Naast the Farm ligt de Compound. Dit zijn 7 huisjes die naast elkaar staan ter grote van een slaapkamer waar gezinnen wonen die Don en Linda ook onderdak bieden. Deze mensen/ gezinnen hadden geen onderdak en wonen nu soms met z’n 5en in een hutje. De kinderen gaan overdag naar de Day Care waardoor de ouders kunnen werken op de suikerrietvelden.

Elke dag is er van 07.30 uur tot 13.30 uur Day Care voor de jongste kinderen. Alle jongere kinderen van The Farm komen naar de Day Care. Ook de kinderen van de Compound en Dukes’s Farm (naastgelegen Farm) komen naar de Day Care.
Tijdens de Day Care worden er allerlei activiteiten met de kinderen gedaan. Ook gaan de kinderen van de Compound in bad, krijgen ze schone kleren en te eten.

De oudere kinderen gaan overdag naar school. In de middag krijgen zij huiswerk les en ook in de avond wordt dit aan hen gegeven.

Na alle eerste indrukken heb ik s’ avonds relaxt gedaan. Totdat ik kei hard moest gillen. Toen ik namelijk onder de douche wilde stappen kwam meneer salamander van de muur aflopen. Dat schijnt hier normaal te zijn. Inmiddels zie ik overal hier in huis salamanders over de muren lopen, dat kan gewoon hier haha.

Ook wonen er vleermuizen hier in huis. Als ze zin hebben vliegen ze wat heen en weer en maken ze ons aan het schreeuwen.

Woensdag op tijd opgestaan en om 07.30 uur gestart met de Day Care. In totaal komen er 28 kinderen op de Day Care van de leeftijd 0 tot 6 jaar.
De Day Care begint voor de kids met het spelen in de Jungle Gym. Daarna hebben we met de kids op de Day Care de dag geopend met liedjes. De kids spelen met wat speelgoed en we hebben heerlijk geverfd met de vingers. Alles zat onder haha maar ze vonden het onwijs leuk.

Het zijn stuk voor stuk ‘Poepies’ echt.

S’ middags ben ik bij de kids en volwassenen geweest om een praatje te maken en nog even met de kids te spelen.
Heel grappig dat ze je al herkennen en naar je toe komen rennen.

Verder ben ik ook vooral de eerste indrukken op mij in aan het laten werken. Er zijn zoveel nieuwe indrukken en toch ook wel een cultuurshock waar ik even de tijd voor nodig heb.
Ik zit hier in het vrijwilligershuis waar wij kunnen koken op een gasfornuis en zij koken op een vuurtje.
Kinderen die kilometers in een hitte van 30 graden moeten lopen om naar school te gaan. Het grote verschil tussen arm en rijk wat zo duidelijk zichtbaar is hier in Durban.
Allemaal voor mij zo onwerkelijk, maar hier oh zo normaal.

Wel is mijn eerste indruk op The Farm erg goed. Daar bedoel ik mee dat ik het hier wel een maand vol ga houden.
Het is nog even schakelen maar dat gaat goedkomen.

Donderdagavond ga ik mee met de trip Durban by night. Tijdens deze trip krijg ik een tour van een oud politieagent die ons langs de wijken van Durban brengt en van alles laat zien.
En vrijdagochtend om 06.00 uur vertrek ik met de trip de Wildocast tour. Van vrijdag tot zondag maak ik een trip langs de Wildcoast van South Africa.

Nou dit was het even voor nu, tot de volgende keer :)

Hamba Kahle,
Bel

Reactie toevoegen

Het reageren op weblogberichten is niet mogelijk.